سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 30 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
محیط زیست چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۱:۰۲:۲۱

کشف ماهی در یخ‌های به ضخامت 740 متری قطب جنوب

باشگاه خبری فراساحل: محققان قطبی در کشفی حیرت‌انگیز در آب‌های سرد و تاریک محصور در یخ‌هایی به ضخامت 740 متر، موفق به کشف نوعی ماهی و برخی دیگر از جانوران دریایی شدند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت خبری مانا، دکتر ابوالفضل صالح رئیس مرکز ملی تحقیقات جنوبگان در این باره گفت: در زیر این ضخامت یخ، جانوران ساکن منطقه‌­ای از آب دریا هستند که عمق آب آن تنها 10 متر است و بین لایه ضخیم یخ بالای سرشان و یک بستر صخره‌ای محصور شده‌اند. وی تصریح کرد: دانشمندان انتظار نداشتند که به جز جامعه میکروبی محدود، موجود زنده دیگری را در این شرایط بحرانی و منطقه دور از دسترس پیدا کنند.براساس این گزارش، در ژانویه 2015 میلادی این کشف توسط یک تیم از حفاران و دانشمندان در صفحه یخی راس (ROSS) صفحه‌ای به وسعت کشور فرانسه در ساحل قاره قطب جنوب به وسیله قرار دادن یک ربات ساخته شده به این منظور در اعماق یخ انجام شد.


این ربات یک و نیم متری با نام Deep-SCINI مجهز به دوربین‌های مقاوم در برابر فشار زیاد اعماق بوده و به منظور اکتشافات در زیر صفحه‌های یخی ضخیم طراحی شده است. گفتنی است، منطقه مورد مطالعه در فاصله 630 کیلومتری از قطب جغرافیایی جنوب واقع شده و 1000 کیلومتر از نزدیک‌ترین ایستگاه تحقیقاتی دایمی در جنوبگان فاصله دارد. عجیب اینجاست که این منطقه حدود 850 کیلومتر از آب‌های آزاد یعنی جایی که اقیانوس با نور آفتاب در ارتباط است و در نتیجه جوامع فیتوپلانکتونی (شناورزی‌های گیاهی) می‌توانند رشد کنند و زنجیره غذایی را حفظ کنند، فاصله دارد. به عبارتی دیگر این جانوران در مکانی تاریک در زیر لایه یخی به ضخامت 740 متر و در فاصله  850 کیلومتری از اقیانوس آزاد زندگی می‌کنند.



  کد خبر : 408
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :